Tuesday, August 11, 2009

::Kentang Putar ala K.F.C::

Kentang Putar ala K.F.C

Bahan-bahan (10 biji kentang)

  • 10 biji kentang di buang kulit dan di potong kiub (besar2 k)
  • 1 sk lada hitam di tumbuk halus
  • 1/2 cawan fresh milk
  • garam secukup rasa

Cara-caranye

  1. Rebus kentang dengan sedikit garam
  2. Setelah empuk, toskan air dan tumbuk sedikit kasi hancur
  3. Kemudian, gunakan hand mixer sampai kentang jadi halus
  4. Sambil putar, sambil masukkan garam, lada hitam dan usu secukupnya

RECIPE TUK SOS KENTANG PUTAR (rasa macam kfc la..)

Bahan-bahan (3-4 orang)

  • 650ml air
  • 5 sudu besar stok ayam (kite gune brand Maggie)
  • 1 biji bawang besar-cincang
  • 1 batang saderi-cincang
  • 40g mentega
  • 20g tepung gandum
  • 1 sudu besar sos tomato
  • 1 sudu besar sos tiram
  • sedikit serbuk lada hitam
  • kicap pekat
  • garam

Cara-caranye

  1. Masak air dengan stok ayam, saderi dan bawang besar hingga mendidih. Renihkan dalam 10 minit pastu tapis ke dalam mangkuk
  2. Cairkan mentega pastu masukkan tepung gandum. Kacau atas api kecil hingga tak melekat pada tepi periuk
  3. Tuans air rebusan sedikit demi sedikit sambil di kacau supaya tak bergentel
  4. Masukkan sos tomato dan sos tiram, juga beberapa titik kicap pekat (kicap untuk bagi warna). Masukkan juga serbuk lada hitam dan garam
  5. Masaklah ikut pekat mana yang anda suka

Note: Rasa dulu baru letak garam sebab stok ayam dan sos tiram dah masin.

Dah tak payah pegi KFC lagi..Jimat duit..!

3 comments:

daela said...

KAKAKAAKA...KO MASAK KE BEB...APSAL X SUWOH BF BAWAK BALIK UMAH..BULEH RASA....NGEH3X....MESTI SODAP..BEB..AKK MENGIDAM LAKSA YG KO BUAT ARI TU...SILA BUAT BEB...SODAP...MINAH NI PANDAI MASAK!!!

dancing-pena said...

mouth watering...nak cube recipe nih...nak cube gak..tak yah dah ke KFC..betul tuh

aPpLe MiNt LaDy said...

kak dla:sedap je kn men order..tgk la raye ni klu xblk kg..bgus eh..booking awal2..klu ada rezki mst kite bg nye kat arul..

sis dancing-pena:try la eh..wish u gd luck..t klu ada lg kite upload k..